Aanpak in 5 stappen


1. Inzicht en overzicht

Wat loopt er goed? Wat loopt er niet zo lekker? Wat vindt de klant van onze dienstverlening? Gebruiken we de juiste kanalen? Leveren we klantwaarde? Leveren we wat we beloven? Welke processen hebben we om onze diensten en producten te realiseren?

Om een beeld te krijgen van waar we naartoe willen, moeten we eerst zien waar we staan. In deze stap creëren we overzicht en inzicht. Hiermee ontdekken we welke bewuste en onbewuste factoren een rol spelen bij een bepaald probleem in uw organisatie en het in stand houden ervan. Met de verkregen inzichten maken we een plan met heldere deliverables en gaan we aan de slag.

2. Inzicht in processen, mensen en systemen

Deming leert dat 94% van de problemen of fouten wordt veroorzaakt door “het systeem” en niet door de persoon. Dit leert ons om te focussen op het verbeteren van onze processen in plaats van te zoeken naar schuldigen of niet werkende apparatuur of systemen.

Samen met medewerkers brengen we de situatie in kaart. Of het nu om een proces gaat, risico’s of de vergaderfrequentie. Nadat we een gezamenlijk beeld hebben van de situatie, kijken we naar de knelpunten en verbetermogelijkheden. Zijn het daadwerkelijk knelpunten of symptomen van een onderliggend probleem? En wat is de impact en haalbaarheid van onze oplossingsrichting?

3. Verbeteringen realiseren en eigenaarschap nemen

In deze stap zetten we denken om in doen. Samen met medewerkers stellen we plannen op, voeren die uit en maken afspraken om resultaten te monitoren. Centraal hierin staat het principe voordoen, samen doen, zelf doen. Om medewerkers te ondersteunen in het nemen van eigenaarschap bieden we in deze fase coaching en trainingen aan.

4. Prestaties, successen én fouten vieren

Vaak zijn we gericht op problemen. Dit zit in onze opvoeding en maatschappij ingesloten. Door je bewust te focussen op het positieve, verander je je onbewuste focus. Dit draagt bij aan verdere ontwikkeling en groei.

Het is ontzettend belangrijk om successen te vieren. Zo blijf jezelf niet alleen gemotiveerd en geïnspireerd, maar motiveer en inspireer je ook anderen.

Het vieren van fouten hoort er ook bij. In elk bedrijf worden dagelijks fouten en blunders gemaakt. Door ze af te straffen en negatief te benaderen, worden we niet alleen bang maar leren we er ook niet van. En dat is zonde! Leren van fouten is de sleutel tot innovatie. Wie geen fouten durft te maken, gaat niet vooruit. Einstein zei het al: “Insanity is doing the same thing over and over again...”

Het is ontzettend belangrijk om successen te vieren. De grote en de kleine. Zo blijf jezelf niet alleen gemotiveerd en geïnspireerd, maar motiveer en inspireer je ook anderen.

Vaak zijn we gericht op problemen. Dit zit in onze opvoeding en maatschappij ingesloten. Door je bewust te focussen op het positieve, verander je je onbewuste focus. Dit draagt bij aan verdere ontwikkeling en groei.

Het vieren van fouten hoort hier ook bij. In elk bedrijf worden dagelijks fouten en blunders gemaakt. Door ze af te straffen en negatief te benaderen, worden we niet alleen bang maar leren we er ook niet van. En dat is zonde! Leren van fouten is de sleutel tot innovatie. Wie geen fouten durft te maken, gaat niet vooruit. Einstein zei het al: “Insanity is doing the same thing over and over again...”

5. Borgen van continu verbeteren

Deze stap gaat over het inrichten van een continu verbeterstructuur. Hoe kunnen we successen en fouten vieren als we niet weten waar we naar toe gaan of hoe we het doen? Het visualiseren van prestaties aan de hand van processen, klantwensen en wet- en regelgeving helpen je te bepalen wat je moet doen. Tools die we inzetten zijn o.a. de inrichting van dagstarts, Keek op de Weeks, dashboards en A3 reporting.

“Be the change that you wish to see in the world.”

Mahatma Gandhi, politicus
1869 – 1948

FLOW CONSULTING B.V.

KvK: 85314897 \ BTW: NL0017.270.43.B63 \ esmeralda@flow-consulting.nl